סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

לה וידה לוקה

לא רק שליטה. והפעם: הצפרדע והעקרב (ביי לבליסנה)
לפני 16 שנים. 15 ביולי 2007 בשעה 7:45

יש מעט מאד דברים שאני זוכרת מילדותי המוקדמת. אחד מהם הוא את שני הוריי רבים במכונית ואת אמא שלי מאיימת על אבא שלי שאם לא יוותר, היא תקפוץ מהמכונית הנוסעת ותתאבד ליד הילדות. הזכרון השני ממנה הוא כשאני בת ארבע ורואה אותה אורזת את החפצים שלה ויורדת במדרגות הלולייניות של ביתנו. אני זוכרת שבכיתי ושאלתי אותה לאן היא הולכת ולמה היא לוקחת איתה את כל הסירים שלנו והיא ענתה שהיא נוסעת להשתלמות. ההשתלמות הזאת נמשכה ונמשכה ולא הבנתי למה אמא שלי לא חוזרת במשך חודש ולא מתקשרת ואז, כמו שילדים יודעים לגלות סודות, גיליתי שהיא בגדה באבי עם הירקן השכונתי ושהוריי התגרשו.

כעבור אותו חודש חזרנו לקשר ומאחר שהוריי התגרשו יותר יפה ממה שאי פעם נכתב באיזה שהוא ספר עצות, לא היו לנו סידורי ביקור וראיתי אותה בכל פעם שרציתי וכשלה היה נוח. לכאורה התנהלה לה מערכת יחסים רגילה של אמא ובת, אבל רק לכאורה, מפני שברגע שהיא עזבה את הבית, אני הפכתי לאמא שלה. ניגבתי לה דמעות כשהמאהב נטש אותה, תמכתי בה כשהתמוטטה בגלל חוסר רצונה של אחותי להיות איתה בקשר, התעוררתי בלילות כשחטפה התקפי קנאה לחבריה הבאים וסחבה איתי איתה לבדוק אם הם בוגדים וניחמתי אותה שוב ושוב על ילדותה העשוקה כילדת שואה, שניצלה בנס שלוש פעמים ממוות ודאי.

ילדה בת ארבע שהופכת לאמא של אמא שלה, אולי אני צריכה להודות לה על האלרגיה שלי לסודות ולשקרים, על כך שהתבגרתי והפכתי לאחראית כל כך מוקדם, על הקשיחות הבסיסית שיש בי להתמודד עם כל דבר ולדעת שאני לא אתפרק ובוודאי שלא אתאבד ועל היכולת שלי להיות תמיד עם הרגליים על הקרקע, גם כשהכי כואב. אולי וזה היה נכון לתקופה ארוכה, ההגנה שלי עליה אפילו מפני הכעס שלי. היא הרי אותה ילדה בת 3 שלקחו את שני הוריה ואני הרי כל כך חזקה, אז מה פתאם שאציב אותה בפני קושי נוסף, הקושי של הכעס שלי?

מוזר איך דווקא כשאנחנו מתבגרים דברים נראים פתאם אחרת. כשאבא שלי עבר לבית אבות פתאם ראיתי כמה הוא היה שם בשבילי, אמא ואבא כאחד. איך באתי אליו כשקיבלתי מחזור, איך הוא ליווה את האהבות הראשונות שלי, כמה זמן הוא הקדיש לי בשיחות והקשבה ואכפתיות ונתינה, איך הוא גיהץ לי מדים בכל פעם שחזרתי מהבסיס וכמה הוא עסק בלפצות אותי על זה שאמא שלי לא היתה מעולם אמא כמו שאמא אמורה להיות בשביל בנותיה. כמה הוא חיבק ונישק, כמו שהיא לא עשתה מעולם, כמה הוא החמיא ופירגן והעצים, כמה הוא תרם לביטחון העצמי שלי ולמי שאני היום.

לא הייתי קרובה אליה כל השנים, אך שמרנו על יחסי ידידות ופגישות קבועות. היא תמיד רצתה שהבנות שלה יהיו החברות שלה כשיגדלו ואני תמיד רציתי אמא שתהיה אמא. הפער היה בלתי ניתן לגישור, אבל הערכתי וכיבדתי את מי שהיא היום, את הלימוד המתמיד שלה, את השקעתה בספורט וביצירה את הנחישות שלה להמשיך ולהיות פעילה בגילה.

ואז קרה משהו קטן, לכאורה שולי, שפוצץ את הכל. היא ביקשה שאבוא לחתונת נכדתו של חברה ואני סרבתי. עברו שבועיים, היא התקשרה וביקשה שאתקשר לחבר שלה ואאחל לו מזל טוב. הסכמתי. "רק דבר אחד", היא עצרה אותי, "הייתי חייבת לתת תירוץ למה את לא מגיעה אז אמרתי שאת שמנה מדי כרגע מכדי להציג את עצמך בציבור ושאת עושה דיאטה ואולי תבואי לחתונה של הנכד הבא, אם תרזי מספיק". העלבון. הכאב. תחושת ההשפלה. ושתקתי, לא כי אין לי פה גדול, אלא כי נדבקתי לתפקיד שלי כאמא שלה שצריכה להגן עליה מפני העולם, גם מפניי. שתקתי וברכתי ואכלתי לעצמי את הלב.

בשישי יצאנו אור ואני עם אבא שלי לבית קפה ולפתע נתקלנו בה. כמויות הקור שנשבו ממני יכלו להקפיא את תאילנד ביום חם במיוחד. היא ניסתה להתקרב ושפת הגוף שלי הבהירה שאין דבר שאני רוצה פחות בעולם.

והיום בבוקר, דווקא שוב מאותו המקום של להגן עליה ושלא תעלב, החלטתי לכתוב לה הכל, שתבין למה כעסתי והתרחקתי ואיך שהתחלתי לכתוב, המילים זרמו מעצמן, הכאב והכעס והייתי ילדה ולא אשה בוגרת והייתי ישירה ולא מגוננת והייתי כואבת כמו שלא הרשיתי לעצמי איתה אף פעם.

המכתב כבר נשלח, התגובה שמסירה מעצמה אחריות ברורה מראש ואולי אני צריכה להביא לקשר הזה חמלה ואולי אני צריכה להודות לה על מי שאני היום ואולי הכל ידוע מראש אבל לא נשכח מהלב שלאהוב אותה זה לשלם בכאב ואולי, רק אולי, אמא שלי תצליח פעם להיות אמא ואני אצליח פעם להיות שוב גם קצת ילדה מולה. משהו בי מפחד אפילו לחשוב על האופציה הזאת.


היילני - אני מקווה בשבילך שהיא תוכל להיות קצת אמא, אפילו למס' דקות. מכל מקום, אני חושבת שזה טוב שכתבת לה את המכתב, שפרקת את זה מעליך. הלוואי וההורים שלנו כולם ידעו להיות הורים. שולחת לך *חיבוק* מעצים.
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - תודה יקרה וקיבלתי את החיבוק עד לכאן.
לפני 16 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - זה בהחלט טוב מאוד ששלחת לה את המכתב, ולדעתי חבל שלא עשית את זה קודם.

חיבוק ענק!!
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - תודה ואולי באמת חבל ומחבקת חזרה.
לפני 16 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - האמת שזה קצת דומה לסיפור שלי. רק שאצלי זה לא היה כזה כואב.
את מתארת מצב שעמדת בחזית לפני אמא שלך.
אצלי עמדתי איתה ביחד.. שזה מבאס קצת כי לא היתה לי ילדות מי יודע מה..

צער גידול הורים ...
}{
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - אשמח אם תספרי לי פעם. נשמע כואב }{
לפני 16 שנים
השולט אור​(שולט) - יקרה שלי,
כמה כאב יש במילים שלך ובזכרונות ממנה. לא אהובתי, ילדה בת שלוש עוד לא צריכה ללמוד מהי קשיחות ואיך להתמודד עם קשיי החיים. ילדה בת שלוש צריכה שיחבקו ויאהבו אותה ולהתמודד מקסימום עם זה שבגן לקחו לה את הצעצוע בו היא שיחקה.

אמא שלך גרמה לך להמון עוול והכאב בו היא חיה בעבר לא מתרץ את הכאב שהיא גרמה לך ולאחותך. שום דבר לא מתרץ את זה.

אין לי מושג איזו תשובה תקבלי ממנה - אם היא כרגיל תראה רק את עצמה ותיעלב נורא או אם פעם אחת בחייה היא תקח אחריות על מעשיה. אני מקווה בשבילך שכך יהיה.

אבל בדבר אחד אני בטוחה - יותר מדי שנים הגנת עליה מפני הכעס הכ"כ צודק שלך. הגיע הזמן שלא רק את תתמודדי עם מעשיה - אלא גם היא.

אני כל כך רוצה לחבק אותך עכשיו אהובה אמיצה שלי.

לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - מסכימה ממי ותודה שליווית אותי בכל העצב הזה.
לפני 16 שנים
Shimmy​(נשלט){Vents} - בכל פעם מחדש אני מגלה כמה עד עוד יותר סופר גיבורת על.

מרגיש כמו בפזמון של השיא ההוא של שלום חנוך :
לו רק יכולתי להביא לך פתרונות
כל מה שרק ניתן
היה כבר כאן מזמן
להביא לך פתרונות
כל מה שרק ניתן
היה כבר כאן מזמן

הלוואי והיו פתרונות, או מילים נכונות, והלואי עוד יותר שהייתי יכול לדחוף למסך ידיים שיצאו מהצד השני ויחבקו אותך.

לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - אתה מרגש אותי. באמת ותודה.
לפני 16 שנים
שקט חזק​(שולט) - כל-כך מצמרר אותי לקרוא כאלה דברים.
זה טוב לגלות שאת חזקה יותר מכל אינסטינקט בטן, גם כשהבטן היא זאת שמגיבה.
אפשר לכתוב עוד הרבה מילים, אבל אין צורך. מצמרר, זאת המילה.

לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - תודה נשמון.
לפני 16 שנים
scarlettempress{L} - הלוואי ואמא שלך תפתיע אותך ותגיב בצורה שלה את מקווה. אבל ממה שידוע לי אנשים בגיל הזה לא נוטים להפתיע בתגובותיהם וזה נורא מתסכל לצפות מהם לשינוי. זה לא עושה את זה בסדר, אבל אני מקווה שתדעי להתמודד עם זה גם אם היא תגיב כהרגלה.
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - אדע, התגובות שלה צפויות למדי ועשיתי את זה בעיקר בשבילי, כדי לנקות, פחות עם ציפייה לשינוי. ותודה מותק.
לפני 16 שנים
זרה מוכרת - האימהות שלנו, הן סוג של ילדות קטנות שלעולם לא יתבגרו.
אני לא ממש יודעת באיזו אוירה הן גדלו, או מה גרם/גורם להן לחשוב כל השנים שכל העולם סובב סביבן.
אבל עושה רושם שזה לא דבר שאנחנו יכולות לשנות.

את כל הקטע הראשון כתבתי "עלינו"
כי באיזשהו מקום, את ואני "שורדות" של אמהות שלא יודעות מהי אימהות אמיתית, או לא יודעות איך לאהוב עד הסוף, איך להגן על מי שהן ילדו, איך להיות שם עבורו.

אם נעבור אלייך יקרה שלי,
למי שאת,
למי שצמחת להיות,
בזכות אביך שתמך, בזכות סבתך,
בזכות אנשים טובים באמצע הדרך שידעו לזהות את היהלום שהוא את
אבל זו קודם כל את.
את שהוצאת את עצמך מהמקומות הלא פשוטים.
את שבחרת לראות את החיובי בחיים האלה במקום להתבחבש בחרא שהחיים ידעו לזרוק עליך לעתים.
את. את שבחרת להיות אדם טוב כשיכולת לבחור להתקרבן ולא להתעלות על עצמך.

את אישה מדהימה בזכות היופי העצום שלך מבפנים ומבחוץ.
את אישה חזקה גם כשאת בשליטה וגם כשאת בוחרת להרשות לעצמך להיות לזמן מה חלשה.

זו את יקירתי.

לכאוב כרגע, זה הכי טבעי בעולם.
לקוות שאולי הפעם ... לפחות הפעם היא תדע להתעלות מעל ההרגלים הישנים שלה ...
לקוות שאולי הפעם ...

אני מקווה שכן.
בשבילך יותר מאשר בשבילה.

אוהבת אותך המון.

לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - יקרה שלי, כמה ידעתי שאני רוצה לקרוא את התגובה שלך ושתביני בדיוק על מה אני מדברת, מהמקומות שלך ומהמקומות של השיתוף שלנו. תודה ואוהבת אותך על מי שאת בכלל ועל מה שאת בחיי.
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - יקרה שלי, כמה ידעתי שאני רוצה לקרוא את התגובה שלך ושתביני בדיוק על מה אני מדברת, מהמקומות שלך ומהמקומות של השיתוף שלנו. תודה ואוהבת אותך על מי שאת בכלל ועל מה שאת בחיי.
לפני 16 שנים
צ'יטה​(שולט) - חיבוק גדול מתוקה
חיבוק שמרגיש הרבה כאב, חיבוק שרוצה להפיג אותו, ולא יכול בכלל.
נאמאסטה
}{
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - תודה איש יקר. בחיבוקים שלך יש כל כך הרבה טוב, שאולי גם אני אתחיל לספור לך:) }{
לפני 16 שנים
פעם פרח​(נשלטת) - חיבוקים אישה יקרה {}
היה קשה לקרוא את מה שכתבת
חשבתי לעצמי שהיא לא ראוייה להיות אמא שלך

גם אני חושבת שהיא לא תפתיע אותך ותתעלה על עצמה
אבל מה שתיארת הוא בעצם תהליך שלך
סוף סוף מצאת את המקום והזמן לבטא את הכעס וכל מה שהרגשת מולה
ולא משנה מה תגובתה
העובדה שביטאת את הכעס שלך מביאה אותך למקום אחר מולה
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - צודקת יקרה והמון תודה.
לפני 16 שנים
תמימות מטעה - אוח, בליסנה. הפוסט הזה היה כל כך אמיתי, חסר מגננות, שהוא ריגש אותי (מינית).
לפעמים נדמה לי שאת עדיין נמצאת בשלב הזה של להכיל הכל, כולל את הכעס של עצמך על בנאדם, רק כדי להגן על משהו, לא ברור מה. למשל הפוסטים האחרים שלך, שגם תמיד היו מלאי רגשות, ניכרה בהן איזושהי שליטה עצמית חזקה, שהתבטאה למשל בחדות ושנינות. ניכר שאור הביאה בשורה חדשה לחייך: את ההכלה שלך.
אבל זה לא מספיק.
צריך להתהלך בעולם, ללא שום רצון וצורך להכיל אף אחד ושום דבר חוץ מעצמך. אחרת החיים כבדים מידי.

מה שכן מעניין, אפרופו פוסט השחזורים של אור, איך דווקא את שמהרגע שזוכרת את עצמך, הכלת את הבנאדם שהיה אמור לכל הפחות לתת מענה לצרכים הרגשיים שלך, כמהה בפרקטיקה המינית/רומנטית שלך להעניק הכלה רגשית ומענה על צרכים של מישהו. בקיצור, לא מבקשת לך דמות אם חדשה, אלא להפך.
לפני 16 שנים
Belisana​(שולטת) - זה נכון, דווקא בגללה יש בי צורך להגן על כל ילדות העולם, גדולות וקטנות כאחד :) ואור בהחלט מכילה אותי כפי שאף אחת לא עשתה לפניה. בפעם הראשונה גם אני יכולה לנוח ולהשען.
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י