סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

לה וידה לוקה

לא רק שליטה. והפעם: הצפרדע והעקרב (ביי לבליסנה)
לפני 18 שנים. 13 בנובמבר 2005 בשעה 10:17

חבר טוב שלי, שהוא שולט טרי, בקושי חצי שנה בתפקיד, התקשר אליי בסוף השבוע להתייעץ.

"את לא מאמינה", הוא סיפר לי, "כבר שבוע שהיא עושה לי ייסורי מצפון, עד שאני מתחיל להרגיש שאני הכי מניאק בעולם ונשבע לך שלא עשיתי כלום. מצד אחד אני הכי רוצה בעולם לנחם אותה ולהראות לה כמה אני אוהב אותה ומצד שני, אני מרגיש שהיא עושה לי את האמא של המניפולציות".

הסברתי לו את דעתי על שליטה ואני בטוחה שהדעה הזאת תעצבן חלק מהקוראים, אבל כך אני מאמינה. כמו שאני רואה את זה, יש שני סוגים של מערכות יחסי שליטה: הסוג המעצים והסוג ההרסני. הסוג המעצים נעשה בין שני אנשים אוהבים, שמרגישים שווים בערכם מחוץ למשחקי השליטה ואוהבים להעניק אחד לשני את חוויית השליטה מתוך צורך בהשתייכות, בריגוש וכדומה.

הסוג השני, ההרסני, הם משחקי שליטה בין שני אנשים שמראש אחד מהם מרגיש לא שווה או בעל ערך עצמי נמוך. הנשלט, לדוגמא, מרגיש פחות שווה מהשולט ומנסה לשחזר באמצעותו של השולט טראומות מעברו ולתקן אותן בתהליך של שיחזור, במטרה שיביא לתיקון או שהשולט חושב שהוא חסר ערך ומנסה להשיג ערך עצמי על ידי שליטה וקבלת הכוח שאין לו לדעתו. מנסיוני, תיקונים כאלה בלתי אפשריים ואני בעצמי נפלתי בעבר בניסיון לערוך תיקון כזה לנשלטים שלי, שרק הזיק לשני הצדדים.

למה בעצם זה לא עובד? כי נשלט או נשלטת שלא מרגישים שווים, מנסים להכניס את השולט לתפקיד של גורם הטראומה בילדותם. למשל, שפחה שמחפשת שוב ושוב את דמות האבא שהתעלל בה או עבד שמנסה שוב ושוב לחפש את דמות אמו הקרה והמרוחקת. השפחה תמצא לה דמות אבא שכזה ובהתחלה הכל יהיה נהדר, כי יהיה תיקון אמיתי כביכול. ה"אבא" החדש יפעל אך ורק במסגרת הקווים האדומים שלה וכל מה שנעשה בעבר בלי להתחשב בה, ייעשה הפעם בהתחשבות מלאה, באהבה ומתוך רצון ענקי להעניק.

בשלב הבא, הנשלטת הזאת תרגיש שאין כאן תיקון אמיתי, כי אין כאן שחזור אמיתי. בשביל שיחזור אמיתי ה"אבא" צריך להפוך אותה לקורבן והיא צריכה לנצח. אם הוא לא הופך אותה לקורבן שלו, היא תהפוך את עצמה לקורבן כזה, על ידי יצירת סיטואציות בהן היא קורבן שלו בעיניי עצמה ועכשיו נשאר לה רק להתיש אותו עד שיודה כמה הוא פגע בה ויכנע.

זה לא תהליך מודע ולא תהליך מניפולטיבי. זה תהליך הכי תת מודע והישרדותי שיש ויחד עם זאת, זה תהליך הרסני ליחסים ויחסי השליטה משחזרים בו שוב ושוב את טראומת הילדות ואין להם שום סיכוי לתקן אותה. הדרך הכי טובה לטיפול במקרה כזה היא להכיר בכך שזה מה שקורה בעצם בקשר ולראות איך ממשיכים משם.

החבר שלי הקשיב ואמר שפתאם דברים מסתדרים לו והוא הולך לדבר עם השפחה שלו. אני מקווה שהכל יסתדר ביניהם במהרה ובכל מקרה הרגשתי שחשוב לכתוב את זה גם כאן, עד כמה שזה עלול להשמע מקומם, כי אולי עוד מערכת יחסים אחת תינצל ועוד שפחה אחת או עבד אחד או שולט אחד יבינו ששליטה היא לא תחליף לטיפול פסיכולוגי בטראומות. היא משחק של אהבה בין שווים.

קייסי -
ניתוח מאלף, בליסנה.
אבל על סמך שיחות ארוכות עם אנשים רבים משני צידי השליטה, רבים מאוד מאלה שמוצאים את עצמם בעולם הזה, משחזרים טראומות באופן כזה או אחר. איכשהו, חסך נראה לי מנוע חזק לחיפושים מן הסוג הזה.
נדמה לי שיחסים שיוויוניים לחלוטין, מתוך עוצמה הדדית של שני הצדדים - מה שיכול להתפס כמערכת יחסים אופטימלית גם ללא קשר לעולם השליטה - הם מצרך נדיר למדי.
בוודאי בעולם שבו מראש נתח ניכר מהקשר אינו מעריך, שלא לומר בועט, בשיוויוניות כערך.
האם ניתן לתחום את הצרכים הללו לזירה אחת בלבד בקשר? האם המקור שממנו נובעים הצרכים מפסיק לנבוע כשמדובר באספקטים אחרים של הזוגיות?
האם קשרים בדס"מים נידונים לכישלון יותר מקשרים אחרים, לדעתך?
האם מערכת היחסים שלך עם קלייר, שנשמעת כמו סוג של כרזת פירסום יעילה במיוחד לקשר בדס"מי, היא מערכת יחסים אופיינית?
ואם כן, האם הניתוח שלך אינו מחמיר מדי עם החסכים שכולנו מביאים לכל קשר שהוא?
לפני 18 שנים
השולט אור​(שולט) - לא יכולתי להסכים עם דברייך יותר משאני מסכימה כרגע.
שוב ושוב אני מתקוממת מול מערכות יחסים בהן הנשלטת מסרבת לקבל על עצמה אחריות למצב ומטילה את האשם ואת האחריות כולם על השולטת.
והמנגנון מוכר, אבל יוצר לא פעם תסכול בלתי נסבל אצל השולטת.
מודעות מסייעת הרבה פעמים לעצור את התהליך. רוב בני האדם רואים בעצמם אנשים הגונים או שואפים להיות כאלה, ושאיפה זו מסייעת בלקיחת אחריות אישית על סיטואציה כזו או אחרת. אבל לצערי בחלק מהמקרים תוטל האחריות על הדפוסים ולא על האדם שבוחר להמשיך ולשמר אותם. וכשזה נעשה, הדרך לפתרון הבעיה נחסמת, וכל מה שמובטח במערכת כזו הוא כאב בלתי פוסק.
לפני 18 שנים
Belisana​(שולטת) - וואו קייסי, העלית המון שאלות חשובות ואני אשמח לענות לכולן. אבל מפאת קוצר הזמן כרגע (אני בעבודה) אענה לך בתקציר רק על חלק מהדברים ואם תרצי נמשיך בפרטי כשנהיה פנויות.

ראשית, אני לא חושבת שקיימת מערכת יחסים בין שני אנשים שלא קיים מאחוריה חסך ולו החסך באהבה. פרט לכך, אין שני אנשים שווים באמת כי כולנו שונים זה מזה. השיוויון שדיברתי עליו הוא שיוויון בערך העצמי שלהם כשלמים ולא כחצי שמחפש חצי, כדי שיחד יהפכו לשלם.

לגבי מערכת היחסים שלי עם קלייר, יש בה עליות ומורדות, חסרונות ויתרונות, כמו בכל קשר אחר (ולא משנה אם הוא קשר שליטה או ונילי), אבל היתרון הגדול שלה על פני כל מערכת יחסים אחרת שהיתה לי בעולם השליטה, היא שאין כאן חלוקת תפקידים של דמות אמהית שמטפלת בדמות ילדותית. זה עושה את כל ההבדל מבחינתי ומתוך המקום הזה של השיוויון, זה גם הקשר הכי מאושר שהיה לי.

האם הניתוח שלי מחמיר עם החסכים שכולנו מביאים לקשר? לדעתי ממש לא. הניתוח שלי מציין שלפעמים הצורך בלהיות קורבן נמצא בלי קשר לאם הצד השני מקרבן או לא ושכדאי שגם שולטים וגם נשלטים יהיו מודעים לכך. אני מאמינה שזה ניתוח לא שיפוטי בכלל.
לא העלתי טענות כלפי עצם התופעה ואפילו אמרתי שהיא טבעית והשרדותית, רק שכדאי לשם לב אליה כי היא הרסנית לקשר ולכל אחד מהצדדים בנפרד. המילה 'הרסנית' שיפוטית, אבל מנסיון רב, שלי ושל אחרים, אני עומדת מאחוריה בלב שלם.
לפני 18 שנים
TigerLili - "היא משחק של אהבה בין שווים" - אפשר להשתמש בזה או שיש לך זכויות יוצרים על המישפט המצויין הזה ? :-))

"שאין כאן חלוקת תפקידים של דמות אמהית שמטפלת בדמות ילדותית. זה עושה את כל ההבדל מבחינתי ומתוך המקום הזה של השיוויון, זה גם הקשר הכי מאושר שהיה לי. " - חברות, שותפות ואהבה - נשמע לי כמו מתכון מנצח לקשר, כל קשר זוגי .
לפני 18 שנים
TigerLili - "היא משחק של אהבה בין שווים" - אפשר להשתמש בזה או שיש לך זכויות יוצרים על המישפט המצויין הזה ? :-))

"שאין כאן חלוקת תפקידים של דמות אמהית שמטפלת בדמות ילדותית. זה עושה את כל ההבדל מבחינתי ומתוך המקום הזה של השיוויון, זה גם הקשר הכי מאושר שהיה לי. " - חברות, שותפות ואהבה - נשמע לי כמו מתכון מנצח לקשר, כל קשר זוגי .
לפני 18 שנים
marlena​(נשלטת){נבט} - נכון מאוד מאוד. ותודה על הדברים מאירי העיניים.
לפני 18 שנים
scarlettempress{L} - נהדרת.
"משחק של אהבה בין שווים"... (ואז מה עם כבר ציטטו את זה?) אני מתפתה להעתיק את המשפט הזה לתוך הפרופיל שלי ב"השקפות על עולם השליטה"... אבל אני אתאפק :)

לפני 18 שנים
o - הפוסט הזה מרגיז.
לפני 18 שנים
קלייר​(נשלטת) - גברתי,
לפעמים כשאני מנסה לדמיין לעצמי מה היה קורה אילו התגלגלתי לידי שולט או שולטת אחרים מלבדך, אני מתחלחלת.
הרי לא ידעתי באמת מה הן השקפותייך לגבי עולם השליטה כשרק התחלנו. כלומר, אמרת לי דברים, אבל במוחי הקודח תשוקה, לא יכולתי באמת לקלוט על מה את מדברת, ומי בכלל הבין משהו בעולם השליטה? בטח לא אני.
ובמאמר מוסגר ובלי קשר:
קייסי, כרזת פרסום היא הדבר השטחי ביותר שקיים. אלה לא היחסים שבין גברתי לביני.
אני קופצת מנושא לנושא פה, אבל הייתי חייבת להתייחס לשורה ההיא שהרתיחה אותי.
סוף המאמר המוסגר ובחזרה לעיקר...
אין דבר יותר קשה מלוותר על האגו מבחירה, מהמקום שאומר - אני בוטחת בך, אני שלך, קחי אותי ועשי בי כרצונך.
לא פחות קשים הם האיסורים שהשולטת הנאורה מטילה על עצמה כדי להבטיח שהיא לא תעשה שימוש לא ראוי באותו אמון, באותה ההתמסרות.
אני השפחה שלך גברתי ממקום של שוויון. אני יודעת מה אני שווה, אני מודעת ליכולותיי, ואני ללא ספק מודעת ליכולותייך. מרצוני אני מכפיפה אותי לרצונך. מבחירה. המון זמן עשיתי את זה רק מהמקום של האישה שבטוחה בעצמה, היום אני מספיק בטוחה בעצמי כדי לעשות את זה גם מהמקום של הילדה.
אבל לעולם לא מהמקום של הקורבן.
קורבניות מרתיחה אותי. קורבניות היא ויתור על הזכות לעמוד כאדם גאה ולקחת אחריות על חייך.
ולא שאין לי פירצי קורבניות לפעמים, לכולנו יש. אני מעיזה לומר שאפילו לשולטים (שומו שמיים) עלול להיות איזה פרץ כזה או אחר בימי חייהם. השאלה היא האם בשם אותו סירוב לקחת אחריות מתפלשים בזה ומאמללים את חיי האדם שאוהבים.
יש המון עצב בחלק גדול מהבלוגים שאני קוראת. עצב קיומי, עצב שלפעמים נדמה לי כקוראת, שאם הייתי מסלקת אותו מחיי הכותב או הכותבת, הם היו מתמוטטים.
אצל מי שבוחר להפוך את עצמו לקורבן, הקורבניות הופכת לדרך חיים, ובאופן אירוני, למקור של כוח. רגשות אשמה חזקים לפחות כמו האהבה, אבל בניגוד לאהבה שמחזקת, הם יכולים לגרום רק להרס. עצוב לי להיתקל בזה שוב ושוב.
לפני 18 שנים
o - רמזה קלייר.
לפני 18 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י