צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

סרטן הגדי

כלבים מסתכלים עליך מלמטה
חתולים מסתכלים עליך מלמעלה
חזירים מסתכלים עליך בגובה העיניים

את הבלוג שלי קוראים קודם בלחיצת ]PLAY על הסאונד המצורף
לפני 14 שנים. 6 בדצמבר 2010 בשעה 6:40

המינגווי אמר פעם שסופר כדי לכתוב צריך לצבור חוויות. הוא אינו יכול לשבת בבית ולכתוב על העולם. אתה תמיד כותב מתוך ניסיון שצברת, דברים שעברת, אנשים שהכרת.
לפעמים אתה מעתיק מילה במילה חוויות, תקריות ואנשים ולפעמים אתה ממציא.

כשאני כותב אני לעולם לא יתאר עד רמת הבדל את התאור החיצוני של הדמויות אל אם כן זה חלק חשוב ועקרוני בסיפור.
רם אורן למשל נחשב בעיניי סופר נחות (אבל קטונתי מאחר ועם הצלחה אי אפשר להתווכח).
מאחר והוא לא משאיר שום דבר לדימיון.
הוא תמיד מתאר איך הדמויות שלו נראות.מה הן לובשות ומה הן בדיוק אוכלות לארוחת הבוקר עד רמת הלחמניות עם חמאה מלוחה.
הוא לא משאיר שום דבר לדימיון!.
זה זלזול בוטה וגלוי בתבונת הקוראים.

ניקח לדוגמא את ה-'זונה' ב-"בעבור חופן".
אין לה שם. אין תאור חיצוני. הקורא יכול לעצב אותה כרצונו: שמנה, רזה, מצודדת, אשכנזיה, מזרחית, עם חזה גדול, שטוחה או כיד דימיונו הטובה.
הרי כל דמות מתוארת באופן הכי קלישאתי שיש. אלא אם כן הצורה השניה היא חלק מהסיפור.
אבל מספיק לתאר את הלקוח הראשון כגבר בשנות הארבעים לחייו למשל, קירח ומסוקס וזה לבד יעשה את העבודה.
הוספת ה'קירח' היא בחירה שלי לצורך העניין מאחר ולעיני רוחי ראיתי את אותו לקוח כאחד מידידי האחרונים. לא תארתי אותו ב100% כמובן אבל נתתי אספקט אחד של מראהו החיצוני.
את השאר יעשו הקוראים.
לתאר למשל את המיטה או את החדר במוטל הזול אליו הולכים השניים ייראה מגוחך. הרי כולנו יודעים איך נראים החדרים האלה כך שאין צורך לזלזל בתבונתם של הקוראים ולתאר את החדר.
לגבי הלקוח השני למשל, מספיק לתאר אותו כאברך. הקוראים לבדם יעשו את ההשלמה.
הקלישאה תעשה את העבודה אלא אם כן אותו אברך נראה שונה לחלוטין מהרגיל ואז זה דבר שהוא חלק בלתי נפרד מהסיפור. במקרה כזה כמובן שיש צורך לתאר אותו.

כל הדברים המובאים כאן הם כמובן דעתי האישית בלבד. איני מתיימר לדעת יותר מאחרים שכותבים ומפרסמים פה ובכלל.

יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - מסכימה איתך.

אולם, בהמשך ל"על הכתיבה" הקודם שלך, אני חושבת שזה גם רלוונטי למה שאתה רוצה לעשות.
תסלח לי אם אוותר על ההשוואה לרם אורן, הוא לא רלוונטי מבחינתי.

אבל ניקח את הכלליות של התיאורים שלך: כתבת פנטזיה. בשביל שאני אוכל להנות מהקריאה ולהתחרמן ממנה, אני צריכה לעשות לה איזו התאמה לצרכים שלי. איכשהו להכניס את הדמיון שלי ולנכס אותה לעצמי כך שהיא תרגש אותי. השאלת לי את מרחב התמרון הזה ואפשרת לי הרבה מקום לעצב את זה ככה שזה יתאים לי.

לפעמים אני מתארת פרטים קטנים כי אני רוצה שהקורא "יבוא איתי". שייכנס איתי למקום. חשבתי שצריך את זה. שבשביל שאדע לקחת איתי קוראים, אני צריכה לדעת בדיוק מה יש שם. נתת לי נקודה חשובה למחשבה. תודה על זה.

ניקח את בולגקוב: הוא אוהב לתאר פרטים קטנים ולכאורה מיותרים. כשתיאר את מרגריטה בנשף אצל השטן, הוא פירט עד רמת הציורים על הקירות. בתור קוראת זה היה מעצבן משהו. אבל זה היה לו חשוב לא להשאיר דבר לדמיון: חשוב לו להבהיר שהתיאור הוא של עד. הוא לא רוצה שנכיר את המקום. להפך - הוא רוצה שנרגיש שהוא היה שם, ואנחנו לא. שהוא יודע יותר מאיתנו על המקום הזה. הוא יכול לתאר במדוייק את הדוגמאות על השטיחים. ואתה?
(נראה לי. יסלח לי בולגקוב על הפרשנות, אבל הוא עושה את התרגיל הזה בכמה מקומות וביותר מספר אחד).

ניקח את האמצע: יש כותבי פנטזיה שמהסיבה שציינת לא נכנסים לפרטים. הם מדלגים על כל מה שלא הכרחי. לפעמים זה גורם לסיפור להיות כל כך מהיר שהוא כבר לא מעניין, וכל כך "תכלס" שהוא מרגיש "סיפור צעצוע", משהו פלסטיקי וכל כך פורנוגרפי שהוא כבר נהיה מטופש. לא לשם אתה הרי מכוון.
אני תמיד מתעסקת עם זה כשאני כותבת - כמה זה מעט מידי, כמה זה מהר מידי. בדיוק לפני שבוע הייתי בשיעור על המת של בורחס, על שינויי הקצב שהוא עושה, לפעמים עמוד שלם לדקה, לפעמים חמש שנים בפסקה אחת. על מה זה עושה, הוספת הפרטים או היעדרם.

וואו נהיית לי כבר תשובה ממש ארוכה.
שורה תחתונה: מאד אהבתי את "בעבור חופן".
תודה על הסדנה :)
לפני 14 שנים
nerissa​(אחרת) -
.. ועכשיו אתה זה שהאכלת אותנו בכפית בפוסט הזה :)))

ובהמשך לשני הפוסטים הקודמים, לי הפריע שם השורות החוזרות ונשנות של "פאק..", "מה אני עושה כאן.."

יותר מידי. גם לצמצם את התסכול שלה לשורה אחת לדעתי היה משדר את הכל.
העמסת יותר מידי הבעות תסכול שלה בין שורות האקשן שזה הפך קצת יותר מידי בשבילי אישית.

אולי תוספת של התחושות שלה מלבד הרטיבות ששוב ושוב הזכרת היו מעמיקות את הקטע. אפילו קטע קצר המתאר איך התגלגלה לשם ולמה הגיע ההוראה הזו של שי - גם זה היה מכניס צבע.

לא מתכוונת למה שכתבת כאן למעלה, לפרט עד כדי בחילה, אלא להרחיב מעט את העלילה.

אם תקרא שוב את החלק הראשון, רוב מה שנשאר לי ממנו זה בערך "פאק", "מה אני עושה כאן" ושהיא רטובה..

עכשיו אתה יכול להרביץ לי על המילים האלה :)

}{

מה שבטוח - אם תעשה לי מקבץ מצונזר של הכתבים שלך, אני אסתובב כמו חילזון כל היום, משאירה מאחורי נתיבים..

לפני 14 שנים
חניבעל - נו...מכל מלמדיי השכלתי.
לפני 14 שנים
מתוקף אישיותה - לא מסכימה עם המינגווי.
לא מעט מיצירות הפאר שנכתבו , התבשלו במוחם ובדמיונם של כותביהם שלא יצאו מחוץ לכתלי החדר..:)

אוהבת את התיאו רמצומצם.
הסגפני.
דורש ממני הקוראת להתאמץ, לבנות תפאורה צליל וריח..להיות המפיקה על פי ההוראות שהבמאי (הסופר) כתב...אין רגע מנוחה...נפלא.
ואם הוא קרח אני בכלל בעדו...
בעיה...
:)))
לפני 14 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י