בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

Liquid Blue Dreams

נוזל כחול צלול נתון בכדור זכוכית והשמש מאירה דרכו
לפני 14 שנים. 7 באוגוסט 2010 בשעה 8:02

Everyone is given the key to the gates of Heaven. The same key opens the gates of Hell.


כך אמר נזיר בודהיסטי לפיזיקאי ריצ'רד פיינמן כשביקר בטהיטי. תמיד חיבבתי נזירים בודהיסטים. אני גם מחבבת את פיינמן, אבל מסיבות שונות לחלוטין.

המשפט הזה פתאום התחבר לי לכל כך הרבה רעיונות ותפיסות ונקודות שונות, וחשבתי להעלות אותן כאן. למה דווקא כאן? כי זה בערך הבלוג הפעיל היחיד שעוד נותר לי, ועם הקוראים החרמנים סליחה. מצד שני בקושי יש לי קוראים, ומתוך המעט הללו אחוז החרמנים שואף לאפס, כך שאין לי באמת צורך להתנצל... 😄

אחד הדברים הראשונים שקפצו לי לראש כשקראתי את המשפט הבודהיסטי מטהיטי היה - מדע. חרב פיפיות.
היה לי ויכוח לפני כשנה עם ידידה שלי כאן במלבורן. היא מתרגלת איזו מין אמונה\דת\תפיסה רוחנית שכזו, והמאסטר שלהם מאד מתנגד ל"דת המדע". בתור חובבת מדע מושבעת הדבר קומם אותי ופתח דיון די משולהב ורגשי על הסכנות והעיוורון של המדע (מצידה) ושל היתרונות והאובייקטיביות של המדע ככלי (מצידי). ניסיתי להסביר לה שהמדע אינו דוגמטי כמו דת, אלא שבעצם בבסיס התפיסה המדעית מושרשת המחשבה שאין אמת אבסולוטית, ושכל תאוריה הנה נכונה עד אשר תופרך, או עד אשר תשולב אל תוך תאוריה חדשה ורחבה יותר אשר תסביר תופעות בצורה יעילה ויפה יותר. לצורך העניין - יעיל ויפה ב"מדעית" זה יכולת לחזות בצורה מדוייקת יותר תופעות שונות ולתת הסברים יותר מעמיקים ומדוייקים לתוצאות של ניסויים מדעיים.

היא מצידה טענה שהקהילה המדעית דוגמטית וסגורה, ושרעיונות חדשים וחדשניים לעיתים קרובות מדוכאים ואינם מקבלים הזדמנות להשמע. הסינון המחשבתי והרעיוני, לטענתה, מבוצע על ידי אלו שעומדים מאחורי העיתונים המדעיים הנחשבים וקובעים אילו מאמרים ראויים להתפרסם ואילו יגנזו, כיוון שאינם עומדים בסטנדרטים של אותו ירחון מדעי נחשב.

אני חייבת לציין שיש משהו בדבריה, אכן יש כאן סינון - וזהו כוח שניתן בידיהם של מספר מצומצם של אנשים הקובעים מה ראוי ומה אינו ראוי להשמע. מצד שני לדעתי אי אפשר לקטול את כל השיטה המדעית באשר היא בגלל בעייתיות שכזו. מה שניסיתי להסביר לה הוא שהמדע אינו "רע", כפי שהיא מנסה לטעון. הוא גם אינו "טוב". בעיני המדע הנו כלי, וכמו כל כלי אחר - ניתן לעשות בו שימוש לרעה ולטובה. ניתן להשתמש בו כדי לחסום ולהגביל, כמו גם כדי להרחיב, להעמיק ולהביט בכיוונים חדשים ולא מקובלים (אחרת מי היה מקשיב לאיינשטיין, לכל הרוחות?)

ואז התחלתי לחשוב בכיוונים יותר רחבים וכלליים מאשר רק מדע או פילוסופיה.

המפתחות הללו, אשר יש לכולנו בכיס (הם באים קומפלט עם גוף ומוח כמתנת יום הולדת, מסתבר) הם המפתחות לכל דבר שיש. לכל מה שקורה לנו בחיינו. לכל דבר אותו אנו מסוגלים לתפוס ולהבין, לעבד ולהפנים.

כל מאורע, כל משבר, כל דבר שקורה לנו או סביבנו יכול להוות מפתח לגן העדן או לגהנום. הכל תלוי במה שאנו עושים איתו. הכל תלוי בתפיסה שלנו אותו.
זה נשמע נורא פשטני וברור מאליו, אבל למעשה זוהי נקודה עדינה שיצא לי לדון בה רבות לאחרונה עם חברים קרובים (במיוחד איתך, דגיגה).

אין לנו שליטה ממשית במציאות המתרחשת סביבנו. לא במובן המיידי וה"פיסי" של העניין. יהיו כאלו שיאמרו שדווקא יש לנו שליטה במציאות, ושאנו יוצרים אותה (לרוב בלי להיות מודעים לכך כלל), אך נותיר כרגע את הרוחניות ואת הרמות ה"גבוהות" של תפיסת המציאות בצד, ונתעמק ברבדים הרדודים לכאורה - בכאן ובעכשיו, בעולם ה"אמיתי" והפרקטי.

כל המרכאות הללו מעידות שגם אני, אבוי, אולי נכללת באלו שאומרים דברים ניו אייג'יים נדושים שכאלה. אך אני איני מקלה ראש בהם, והדיון בהם שמור לזמן ומקום מסויימים מאד, אחרת נעשית בהם זילות לדעתי - כזו שפושה בינינו כיום וגורמת לרבים להתנער מרעיונות כאלו מכל וכל, ובכך, לדעתי, לשפוך את התינוק עם מי האמבט. אבל זהו דיון אחר לזמן אחר 😄

אם כן, נצא מנקודת ההנחה שהעולם נוהג כפי שנוהג, ושאנו נוסעים פאסיביים למדי באוטובוס הקוסמי. אין אנו יכולים להשפיע על רעידות אדמה, פיגועי ירי, זכיות בלוטו או התקפי זעם של שכנה חמושה בסכין. אם כן, על מה יש לנו יכולת להשפיע?

התשובה היא, כמובן, על איך שאנו מתמודדים ומגיבים למה שקורה לנו. על איך שאנו בוחרים להרגיש ולקבל ולהבין את מה שאותו קוסמוס תזזיתי וחסר התחשבות מזמן לנו בדרך הארוכה אל הקבר.

הדרך בה אנו נבין ונקבל ונגיב, לא רק במעשים, אלא בעיקר במחשבה, את מה שקורה לנו - היא היא אותו מפתח יום הולדת שנמצא לנו בכיס בלי שנדע ממש מה עושים איתו. ואיתו, אכן, אפשר לפתוח את שערי הגהנום, מנהג מגונה שקל כל כך להחליק אל תוכו ואכן רוב רובנו עושה בלי משים כמעט, או את שערי גן העדן, ובעזרתו להגיע אל משמעות והבנה ולעיתים גם...כן כן, גם אל האושר הנכסף.



ginger - זה מהלך מעניין, המהלך ששירטטת.
אני חושבת שאני חושבת כמוך לגבי מדע ופילוסופיה. מדע הוא כלי, לא טוב ולא רע ואפשר לשות בו שימוש לטובה או לרעה. בדיוק כמו כח.
לגבי ההמשך... פנים חוץ ומניע.
זה בעיני יותר מורכב.
והפיתרון שמצאתי, הוא כרגיל, "גם וגם".
כלומר, הדברים המתרחשים בעולם נובעים מתוך האדם אך גם ממה שמבחוץ לו. והגעתי למסקנה הזו מתוך הדיאלוג שבין מחשבה למעשה, בין כוונה לעשייה. או במילים אחרות, בין מילים למעשה (כי מילים מבטאות הלך מחשבה ומכאן, מייצגות אותה. מצליחות או לא זה דיון אחר שיסופר בפעם אחרת, קריצה).
אני יודעת שהעולם נברא בדיבור, בכח המילה, או אם תרצי - בכח המחשבה. ופה בדיוק מתחיל דיון מרתק האם מחשבה היא עשייה או לא. לעיניין זה כדאי לבדוק את חז"ל. הם היו טובים בלספק תשובות לשאלות כאלו ולזו בפרט. אבל התגובה שלי מתחילה להיות ארוכה :-).
כן ירבו מילים ממקלדתך, שמש.
לפני 14 שנים
ריק - יש הרצאה שלמה של פרופסור אגסי (פילוסוף) שהוא מעלה טענה שאם המדע בתקופות מסוימות היה מקבל מעמד של "כניתן להרהור"- מול עצמו ומול הרומנטיקה (רומנטיקה= אמוציות מוסריות ופעולה ע"פ צו מצפון אנושי ) הרבה טעויות אנושיות לא היו מתקיימות (השואה ביניהן) קטונתי מנזירים וממרצים כאלו ואחרים- אבל אולי בפשטות יש פעמים שאנחנו יכולים להרהר יותר גם אם ע"פ רוב הממצאים באותה תקופה מה שנבדק נמצא נכון, מה שגם את המחקרים האלו מקיימים בני אדם.. וכן גם הם טועים. אז מכל התורות (חז"ל זן או פרופ' יוסף אגסי) למדתי דבר אחד.. תחיו עם עיניים ולב פתוחים...
לפני 14 שנים
ריק - אני דעתן ומציק לכן אהיה חייב להגיב גם לתגובה שלך ג'ינג'ר:
העולם נברא במילה אכן- התפילה מקיימת תיקון- אכן, אבל השאלה היא אם קריאת התפילה בלבד היא המשנה או קיום הכתובים מתוך מתוך העמקת התפילה וכוונת עמוקים שמעלים את המילים ליישום יומיומי היא זאת שמשנה לעניין חז"ל והסהנדרין שעיצב את התפילה המוכרת לנו כיום מחוץ לכותלי בית המקדש הרוב הוא עניין סימבולי (ראי ערך קריאת פיטום הקטורת המדמה הדלקת נרות בבית המקדש) למען זכרון וקיום המצוות גם ללא בית האלוהים (שגם זה סימבולי כי אלוהים לא צריך בית אנחנו צריכים משהו מוחשי כדי לחבור אליו בנפש) וגם לחז"ל אין תשובות חד משמעיות לכל תהיה/ שאלה (חיזרי לפיטום הקטורת בלבד שבו ישנם ניסוחים של שלושה רבנים לגבי ביצוע דבר מסוים האמור לרומם את הנפש -רבן שמעון רבי נתן ובר כפרא ועוד שם אינה מחלוקת ברורה אלא שינוי בתשומות לגבי הטקסיות לעומת נושאים רבים שבהן יש מחלוקות מנוגדות לחלוטין) ושוב:"ועשה לך רב" האין הכוונה לך ע"פ צו מצפונך? הלב שלנו כנראה לא טועה תמיד... (אולי הוא לא תמיד צודק)
לפני 14 שנים
ginger - אמרו חז"ל: סוף מעשה במחשבה תחילה.
עוד אמרו כי ההלכה - למעשה.
וכי המעשה תופש את מרכז הבמה.
יש מעשה ויש הרוח. יש חומר ויש מילה.
:-)
אני לא חושבת שמילה שאינה קשורה בחוט למעשה, תהיה שוות ערך. הרי זה כמו בלון שברח ברוח ונעלם, מתפוגג כלא היה. מילים ריקות ושוות כקליפת שום אך החיים והמוות ביד הלשון.
לפני 14 שנים
ALEX666​(אחר) - נושא מעניין ומורכב... למה דווקה פה החלטת לכתוב את זה?
לפני 9 שנים
שולט ומפנק​(שולט) - גן עדן וגהנום
טוב ו רע

משמעות החיים

מה הן החיים מטרה.....או כל יום בפני עצמו
בחירה חופשית

בחירעעע חופשית


כן צריך להתחיל לחשוב
לפני 7 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י