בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

inquisitor

Tantum humilis femina est solvo prostibulae
לפני 10 שנים. 31 במאי 2013 בשעה 22:52

בין שמיים קודרים לאדמה חשופה לא צריך לחפש משמעות.

בין תכלית מדומה לאשליה נפיצה לא תיברא את עולם האמת.

בין תהומות של צינה לאור נגוהות, לא יועילו קרנות המזבח.

אך הנה, עולה היא, מתוך הטירוף, בת-קול עירומה עזת-מצח.

 

ככורעת ברך נידמת היא, בפני עוצמת החיים,

עוד תבקש היא ליטול מן הסבל של נושאי קללת בני-ברודים: 

"ראה בן-רחום, עוד מעט, אנא דע!

הכל יעזבונו – ללא צל של ספק – ניוותר פה לבד,

אני או אתה, בשקט אטלנטי - הולך ושוקע,

בקצב סדור והרמוני, כלב הפועם. דע בני, זוהי אמת בלתי מחולקת

- נישאת אל אוזנייך הישר מפי הגבורה - הלא הוא אביך, אבי המשוגע".

 

כעץ שתול על פלגי מים – צווחת בחן עיסתו הדביקה,

במילים של נצח ובצעד בוטח מזמן לו קדושה עלי-קרב מדומיין:

"בהן צדקי!", צוהל כפרא-אציל,

"הרי הכנעתי טיטאן אכזרי וצמא-דם זה מכבר!

אף סמאל לא יכול לי – הן על כך כה יעידו כל בני הכפר".

 

ידוע ידעת את בוגדנותו הפנימית של מחול הכחש הריק.

אך ההכרה - הן זה ידוע - אין בה כל כוח מועיל ובורא, 

אולי לא תגרע היא, אך לעולם לא תעלה ארוכה לפצעיי הרצון.

 

מטירה רחוקה הולך וגובר קול שוכני ההרים הארגיבים – יושבי כס משפט

הם שקלו את דינך לחומרא עוד בטרם חגרת אבנט

הלא תדע? נואל - טחנות רוח הן!

כדון קישוט היית – קושר כתרים לאותיות מזהב

והנה כשלת, דווקא מתוך אותו טירוף ממכר לפולחן מתועב ונחשק  

שכרון כוח טומן בחובו זרעי פורענות של שכחה הרסנית

הן לפתח חטאת ההיבריס רובץ – כך הזהיר זאוס אביך תמיד.

 

ואתה כפוי טובה - בן בליעל - ערום מכל חיות השדה והכרם,

ועתה כסומא גמלוני, התועה בין שורות מוזיאון הזכוכית הצפופות,

לא תדע שוב יותר את הדרך, לא תרצה בה - לא עוד!

אך הנה הספינקס שב ומפציע, בלאט,

מתוך צוק העיוועים הוא שב ואומר במן שקט שמח: 

"בני, לא! אל נא תשמע לו! היישר דרכך – שלך היא"

אוי בת קול חתרנית,

ברוכה בשובך,

השקיני נא עוד מעט מיי-נפש קדושים,

וכה היא הוסיפה, בזה הלשון: 

"גם בכיר המקדש - אף אם הוא אביך -  כהן לאל-עליון - לא ימצא לעולם מנוחה

על כן זכור זאת סיזיפוס - ממרום טיפשותך - זוהי הדרך -

אין בילתה,

גם אין בילתך".

 

לפני 11 שנים. 10 בדצמבר 2012 בשעה 9:52

אמור לי איש, מה כל העניין הזה סביב חנוכה?" שואל אותי הגוץ תוך כיווץ גבינים מוגזם.

למעשה, הכל אצל קובי מוגזם: המבע, הלבוש, הכרס, החיבה לגאדג'טים ובעיקר האף היהודי-בולבוסי שמשווה לו לוק מגוחך, מטומטם ועלוב גם יחד.  

"תמזוג כבר!" אני מורה לו וממשיך באינטונציה המסגירה מייד את חוסר החשק שלי להשביע את סקרנותו הבריאה -

"אין שום סיפור מסעיר."

"בכ"ז, בתור אחד שמבין, אתה חייב להסביר לי: למה הסיפור הזה של טומאה וטהרה תמיד מעסיק את היהודים – טמאו אותו, טיהרו אותו, כן פח השמן יספיק לא יספק מה הביג דיל? "

"שמע, חנפני..." אני משיב ושוקל להיגרר, בעודי לוגם בזריזות כוסית וודקה בלולה בנקטר אוכמניות זול.   

"כל מצורע וזב חוטם יודע שהמקדש בירושלים, השיקוץ המשומם, איסור המילה והמאכלים הלא כשרים היוו רק תירוץ – על כל אלה אפשר היה להתגבר בקלות אם רצו להימנע מן המרד. אנטיוכוס הרביעי היה בחור רציונאלי, ניתן היה לשכנע אותו לרדת מן העץ" זהו. נגררתי. אין דרך חזרה.

"תירוץ למה?" שוב קיבלו גבותיו עווית מזעזע, הפעם כלפי מעלה. החלטתי להתעלם מן המופע הקומי-טרגי הזה, ולהשיב ברצינות ובכובד ראש:

"תאר לך שהיית עני מרוד – עד כדי כך עני, שלא היה באפשרותך להחזיק את האייפון הזה" אמרתי ושלחתי אצבע מזלזלת לעבר מכשיר הסלולרי שנעטף בכיסוי עור יוקרתי והוצב, כלאחר כבוד, במרכז שולחן המתכת, לצד כוסות הפלסטיק ושני הבקבוקים.

"כל כך תפרן שלא היית יכול להרשות לעצמך את מנעמי המכונית היפנית המיופייפת שלך"

"האין זו סיבה מספקת למרד?" מסרתי לו את הכדור והקופיף תפס:   

"אם לוקחים לי את האייפון ואת הטויוטה אני מורד, אין ספק. המקדש יכול להיות כלי מצוין להסתת ההמונים, חסרי ההשכלה. אבל עד כדי כך היו עניים החבר'ה ממודיעין?"

"עוני זה קצה הקרחון, על זה לא מורדים – דביל. בטח לא באימפריה החזקה ביותר בעולם דאז, גם אם כרתת ברית עם רומא המתחזקת. אגב, רוב היהודים היו עניים לחלוטין גם תחת שלטון יהודי, כך שהעוני היה תנאי הכרחי למרד אך לא מספיק. קובי, קובי קובי....מה יהיה איתך? אינך למד. למרות שהתובנה המרקסיסטית שלך בעניין הסתת הנבערים מעניינת, אתה שוב נופל לזרועות השבלוניות והעדר המעוף". משום מה הדגשתי ארשת פנים מאוכזבת, למרות שלשנינו ברורה דעתי עליו, ושציפיותיי ממנו נמוכות אף מן האיכויות המוסיקליות של קובי פרץ.   

"אז מה גרם להם למרוד?" שאל בחשש, שמא שוב יותר רסן לשוני.

יאמר לזכותו של קובי שמעבר לעובדה שהוא נשלט מוכחש, ומבעד לשטחיות המכוננת שלו, הוא מאד חדור מוטיבציה ללמוד ולהרחיב את אופקיו.

" תגיד, יעקוב - מה דעתך על הסצינה הבאה: ביום קיצי אחד, יצאת את ביתך שבירושלים, רכוב על גבי חמור, לקנות דגים בשוק של יפו. עם הגיעך לעיר האורות, לפתע, ממש במקרה, פגשת באחותך בת ה-8 שהוצבה בלבוש מינימלי ובתנוחה פתיינית בפתח המבנה ההלני המפואר שנבנה בסמוך לנמל. בעודך מנסה לעכל את שראו עיניך, מגיע שיכור עבדקן, לופת בכפות ילדיו המגושמות את ירכיה הבוסריות וגורר אותה עימו פנימה בזריזות. אני מניח שבשלב זה כבר ברור לך שהיא משמשת ככלבת הבית של מקדש פוסידון, נכון?"

"זונה? אחותי זונה? בלתי נסבל...." מלמל.

"יפו שימשה כמרכז של קדשות לפחות כמאה שנה לפני המרד. רבות מהן היו ילדות יהודיות. למעשה, התרבות היוונית הובילה רבות מבנות ישראל, זכות וחסודות, לשמש תחת ידם שטופות הזימה של כוהני ההפקרות בערי החוף. עד היוונים, הזנות בישראל הייתה נפוצה בעיקר בקרב בנות הצידונים, האדומים הערבים והאשדודים. אה כן, והעמונים – הם היו פרברטים במיוחד - שימרו פטיש עתיק יומין הקשור לגמישות קיצונית בשרירים הטבעתיים. בכל אופן, זו הפעם הראשונה שיהודיות מוכרות את עצמן, או נמכרות על-ידי משפחותיהן לשפחות מין בחסות אלוהי הפוליס או האולימפוס.

"פגיעה בכבוד המשפחה. הבנתי. בתרבות שבטית זה מאד בעייתי, מצד שני, היוונים האלה, חיו טוב הזונות!"

"קובי, הצנע את הפדופיליה המטונפת שלך - לא היית מוכנס למקדשים הללו, יודע שהיוונים שמרו על איכות, ואתה? הרי אינך עובר סלקציה באומן17".

כנראה שהאינטונציה הרצינית שלי בלבלה אותו לרגע והוא פרץ בצחוק השמור לפרחה בת-ימית – "חחחחח".

"אסוף את עצמך והקשב. אולי סופסוף תשכיל להבין מהי המשמעות העמוקה של חשיבה וקריאה ביקורתיות". הוא ניסה למלמל משהו להגנתו, אבל דבריו שוב נשמעו כמו גיבוב של קלישאות ריקות.

השתקתי אותו והמשכתי.

"עכשיו תאר לעצמך שאתה פעיל חמאס נלהב – אחד כזה שמעבר לעיסוק הקדחתני בשריפת דגלי ישראל וארצות הברית, נוהג מידי בוקר לעטוף את נשותיו בסדינים זולים מן הנדוניה טרם יציאתן מהבית, שמא רחמנא לצלן תעוררנה עליהן את יצרם המיני של גברי השוק בחאן יונס. כעת המשך ותאר שבדיוק בפאתי השוק המדובר, מדינת ישראל פותחת, במימון מפעל הפיס, גמנסיון מפואר ומרשים."

אני משתהה מעט וממתין לתגובתו שאינה מאחרת לבוא:

"נו, מה רע בזה?"

"אה, שכחתי לציין שלאותו גמנסיון היו תנאים מקדימים – כל המתעמלים  חוייבו תחילה לסוך את גופם בשמן ולקיים את הפעילות הספורטיבית נטולי מלבוש – כביום היוולדם. מה היה אומר על זה, למשל, אחמד יאסין, אללה ירחמו?"

"אני לא הייתי שולח את הבת שלי להתעמל שם, בטח שלא יאסין!"

"אבל לצפות, היית מגיע, לא?"

"בטח"

"מלוכלך....טוב, אולי היו נותנים לך להיות סדרן בקבוקוני השמנים. בכל אופן, זה בדיוק מה שהמתייוונים עשו בירושלים, בתקווה להפוך את עירם לפוליס כדת וכדין – לעיר ללא הפסקה שכללה עירום, ריקודים אירוטיים, נישואי אחים, פדופיליה ופידסטריה, זנות ועוד שאר תופינים. כמובן שהאיכרים קשיי היום משפלת יהודה – ביניהם החשמונאים, לא יכלו לסבול זאת, הם היו חשוכים וקנאים פי כמה מן החמאס העזתי בן זמננו. מדובר בפער תרבותי בלתי ניתן לגישור: מחד, תרבות המהללת את יופי הגוף, את חיי-הזימה ואת החשיבה החופשית, ומנגד – דת סגורה, מתבדלת, מקודשת-בעיני-עצמה, המגדרת עצמה בחוקי צניעות דרקוניים ומותירה את מלאכת המחשבה בעיקר לאדם אחד – סוכנו של האל עלי אדמות - הכוהן הגדול. באימפריה שייסד אלכסנדר הגדול, אילו חשקה נפשך באזרחות שווה בפוליס, היה עליך לקבל חינוך הלני – בגמנסיון ובאפביון, לא רק חינוך גופני אלא גם כללי – חשבון, מוסיקה, רטוריקה, חינוך לאזרחות טובה והכשרה צבאית. ברור לגמרי שחינוך מן הסוג הזה זר לרוחה של יהדות הפולחן הכוהנית. מכאן, שאם שאפת להתקדם בסולם החברתי, היה עליך לזרוק דיסקוס או להתרוצץ באצטדיון עירום, משוח בשמן, כאשר זוגות זוגות של עיניים סקרניות מטיילות על גופך הבוהק וסוקרות את תנועת המטוטלת הקצבית שיוצרים אשכיך. זה פשוט חלק מהעניין בלהיות אזרח קוסמופוליטי-הלני, מדליק, לא?"

"מעניין! זה נשמע מאד כייף להיות הלני, אם הייתי חי בירושלים בימי המרד, סביר שהייתי מתייוון" אמר, ומזג לעצמו כמות דשנה מן הבקבוק שהמתרוקן בקצב מהיר מידיי.

" המ...מתרומם שכמוך, זה לא היה עניין של בחירה חופשית – המתייוונים הגיעו ממשפחות האצולה הירושלמית, רוב העם עסק בחקלאות וכרע תחת נטל המס. לו נולדת בתקופת המרד, אין ספק שהיית איכר פשוט ונבער. מי יודע? אולי אפילו מתיתיהו החשמונאי, בכבודו ובעצמו".

"מזוג לי עוד כוסית!" פקדתי עליו. הוא השתהה מעט, ובמבט מצומצם סקר את חלל החדר באיטיות, כאילו ביקש לעצור את החיים, למלט נפשו אל מחוזות העבר, לעבור במנהרת הזמן ולהתמסר בטבעיות לתוככי הוויה חדשה. היה זה רגע עצוב אך אותנטי מאד – אדם מבוגר המנסה להיפטר מעצמו באמצעות כוח המחשבה, המבקש להתרפק על נוסטלגיה של אחרים ולשאוב ממנה תחושת חיות מעוררת. מבטו המזוגג הסגיר את מה שידע עמוק בפנים: מציאות שכזו לא תהא מנת חלקו לעולם – נראה שלנצח נגזר עליו לשוב לאפרוריות, לכבלים, לאייפון ולאלכוהול הזול.

Sisyphus loves company.

המשכנו לשתות בדממה מוחלטת.

שקט. 

לפני 13 שנים. 13 בספטמבר 2010 בשעה 19:08

הרצון.

ההגדרה לאותו רצון שנתתי לעיל מעט כללית ואי אפשר באמת לדון בו בכובד ראש מבלי ירידה לפרטיו, אופיו ומופעיו.

הוא כנראה מורכב ממצבורים חווייתיים שנצרבו בתודעה (או בתת-מודע - אני לא נכנס לגומחה הקטנונית הזו של ה"פסיכולוגים"), אבל גם סביר להניח שחלקו ניחת עליך באופן דטרמניסטי, בלתי תלוי, אפריורי, היינו תולדה של מטען גנטי. אם להשתמש בטרמינולוגיה דתית, הרצון המפעפע הזה מופיע בקרבך כאהורה מאזדה וההארימן הפרטי של כל יצור אנושי (אלה הם היסודות המרכיבים את העולם הדואליסטי של הדת הפרסית). מחד הוא מגדיר את ההוויה שלך, או לפחות את תכליתה הארצית, מאידך - אינך מסוגל לקבוע לגביו כללים וסטרוקטורות ועל כן לא תוכל לעולם לצפות את צעדיו ולתכנן את התנהגותך לצידו.

ודאי יהיו שיגידו כי התפיסה הזו היא אולטרה דטרמניסטית, פנאטית ובעיקר מסירה את האחריות מן האינדיבידואל ומצמיחה לו תורה חלופית המשרתת אותו לאגואיזם קיצוני והיא עלה תאנה לשחיטת ערכי המוסר החברתיים.

אז יאמרו.

לא שהטיעון הזה חלש, לגמרי לא. הוא אפילו מאד חשוב כדי להבין את טיבעו של הרצון הקדוש, שהרי בדיוק הוא שמעיד על הקושי או ליתר דיוק על חוסר האפשרות להגדיר את התופעה הזו במונחים לוגיים: סוג של חוסר אונים המכה את היחיד בבואו להתמודד עם הוויה מכוננת שכזו תוך העדר ידיעה לגבי הכישלון שנקבע מראש.

האלמנט החשוב ביותר בעניין הרצון הוא כמובן זיהויו. אם הוא אינו מחשבתי ואינו תחושתי, איך יוכל האדם להכיר בקיומו ולפעול כדי להגשים אותו? אבל עוד קודם לכן - האם ייתכן כי מקור התסכול/העצבות/חוסר השקט ושאר הרעות החולות ה"נפשיות" אינן אלא פועל יוצא של העדר זיהוי? גם, לא רק.

מוכי הגורל, שאני קורא להם ה"מתנהלים", הם הסוג הראשון. תמיד תמצאו אותם בפוזיציות נורמטיביות בחיי היום-יום, הם מאד עצורים, מאופקים, מוקפדים, מכובדים, יט, כל כך אבודים. החבר'ה האלה נופלים תחת הקטגוריה הראשונהשל העדר הזיהוי. הם דומים בעיניי לחולים הסובלים מכאבי תופת חשוכי מרפא (למשל כשהרופא טוען שהכל תקין וזה אולי איזו פיברומיאלגיה או כל חולרע מאותה משפחה עלומה, או שהוא מתרץ על-ידי פסיכוסומטיות. בדיוק בשלב שבו כל רופא המחוייב לריאליקה פיזיולוגית הופך לאמגוש מצחין ולפסיכולוג בבישליק וחצי'). לפיכך, הטיפוסים הללו נאלצים להשלים עם מר גורלם ולהמשיך לסחוב במשעולי החיים עם הגזירה הקדומה הזו של מכאובים נטולי מזור.

חייב לעוף, המשך יבוא..

לפני 13 שנים. 13 בספטמבר 2010 בשעה 3:13

(כותרת שקרית)

ובכן, היא אינה שקרית, אבל סקס מוכר. עובדה. בפועל, ממש לא מעניין לי לספר על איזו גויה העונה לשם שרון, עם תחתמורם 45 מעלות, עור מתוח,C75 אבל עם אינטלקט של גרביל, ופוטנציאל של שניצל דפוק. אז הכותרת היא: פליטת מקלדתץ..
לעיתים אדם סביר מתעורר באמצע החיים לקול חריקת דלתות הנפש. כאילו מישהו מנסה לבשר לו: "הי! איש! משהו אינו מתנהל כשורה". אבל אתה ממשיך באין מפריע, כאילו אינך מכיר את עצמך, כאילו הקוגניציה שלך היא שיקוץ מבאיש המרוחק מרחק שנות אור משביל הביניים (כאילו מיינסטרים),משל היית לרב חובל מוצלח ונודע, עטור תהילת-עולם ויוקרה, וכעת, לפתע, מתחת לחגורה – בדיוק, מעל הזין – מתחת לפופיק, מתגלה איזה נרטיב באישיות שלך (להלן: דפקטוס) המאיים להרים עוגן ולפלוט אותך ליבשה הצחיחה, משל היית דולפין אובדני נטול משפחה תומכת, משל היית =ב\ת הים הקטנה, בעולם נטול פרברטים, או לחילופין אבי ביטר בלי תלתלים, כרס, תסרוקת דבילית וסרט טורקי מתבכיין ופתטי.
יותר מזה, לא רק שהדפקטוס הזה מנסה לשנות סדרי בראשית, הוא גם משחרר לך אימפולסים חשמליים במח (כך נראה לי, אני טכנאי מכונות כביסה מה לי ולמח?) שמובילים אותך למחוזות שטרם הכרת – פלטפורמה אחרת, או בלשון העם : A DIFFERENT BALL GAME. הפשטניים יאמרו: "תהליך למידה קלאסי דוד (DUDE, לא UNCLE), רק דרך הכרת הדפקטים אתה מתחשל, מתבגר, מתגבר בלה בלה בלה" תכלס, מדובר בהבל גמור. סוג של בינוניות שנועדה לשרת את ההמון הנבער, ושאולי, במקרה הטוב, יכולה לשרת דמות שטחית נוסח נילס הולגרסון שכל מאווייו מסתכמים ברצון לעוף ללפלנד (מה הפאקינג עניין בלאפלנד ?!?!).
אבל אם להיות רציני לרגע, לדפקטוס הזה יש שם, בכל אופן בטרמינולוגיה שלי, קוראים לו בפשטות: הרצון.
הוא לא רציונלי אך גם אינו אמוציונאלי, הוא מורגש אך חמקמק באותה מידה, הוא אינו ייחודי לי ואינו משותף לכלל, ישנו ואיננו, אחד שלם אך בה בעת מחולק לאינסוף הוא טוב ורע,// אמת ושקר, גדול וקטן, בקיצור, הוא פה והוא מאיים להישאר.+
הייתי מלהג עוד קצת בעניין הזה, אבל נרדמת לי המקלדת. פעם אחרת...

לפני 14 שנים. 23 בפברואר 2010 בשעה 20:00

אני לא איש של חורף.

השילוב הבילתי נסבל הזה - של קור ולחות בשפלת החוף - אף פעם לא בישר טובות באשר למצב רוחי.
מגיל מאד צעיר, הרגשתי איך הצינה המנק(כ)רת הזו, כאילו מנסרת לי את תעצומות הנפש עם להב משונן במיוחד, תוך כדי שהיא גוזלת ממני שטחים נרחבים של חמלה, אמפתיה ואנושיות, ודוחפת אותי בעוצמה לזרועותיה המזמינות של המיזנטרופיה, גרושתי.

למהלך הזה נופך מעגלי: הוא מתרחש בהדרגתיות ובהתמדה כמעט בכל חורף, אך עם הגיעי לתהום - אל עברי-פי-פחת, עת אני חולף על פני האדס וממלכת המוות שלו, בבואי למשש את נימי הרוע הצרוף על משקופיי דלתות טרטרוס - מתהפכת לפתע המגמה המורבידית ואני איכשהו ממלט נפשי עם בוא האביב.

שם, בלימבו המנטאלי הזה, כמו מתוך מעגליות היסטורית המוכתבת על-ידי טיכה, רוח העוועים שלי מזמנת את האסקופה הנדרסת הבאה: איכשהו היא תמיד צצה בסיטואציות ביזאריות והיא לא שונה, במהותה המנטאלית, מקודמתה. למעשה, אפשר להתייחס לנדרסות הללו כאל סדרת מופעים סדורה, המתקבצות תחת אותו ערך הגדרתי. זה ממש: תהא רותי (שם בדוי), 'אסקופה נדרסת לשנת 2009', איבר בקבוצה סופית 'אסקופה נדרסת לחורף'. הדמיון ביניהן מעורר השתאות -

הן כולן אמוציונליות ושבריריות: ('אני לא נושמת בלעדיך')

הן מאד משתדלות לצייר עצמן כמנוסות ובעלות חשיבה חופשית ואבולוציונית: ('אינני לוח חלק - החוויות שצברתי הביאוני לשלב תודעתי גבוה יותר')

הן מאד טוטאליות, לשיטתן: ('אני סוגדת לך באופן מוחלט')

כשהן מפליגות לשם, וכשאני מזהה את שירת הברבור של האווזה השחוטה שיוצאת מעורה כדי להיכנס פנימה, לתוככי המהות, לצלוח נהרות שאיש לא צלח אקסטרה אקסטרה, אני פשוט, יסלח לי זאוס, מת מצחוק.

בקיצור, נקעה נפשי מריטואלים רפיטטיבים ומנשים צפויות, מתי נגמר החורף?

לפני 14 שנים. 2 בינואר 2010 בשעה 14:02

טוב, אז איפה הייתי?

כן, נכון. עם המרדדת שלי.

אז לאחר שהיא סיימה ללגום את הקפה בעצבנות מופגנת.

ולאחר שסיימתי להאזין בקשב רב לקשיים האובייקטיביים שלה, ולרצון המתגבש שלה לייצר איזו מציאות סטאבילית בתוך הכאוס שלי. אני מתפנה לברר מה במ'ת נאמר שם.

מן הצביר האמורפי של הקביעות, התהיות, המטפורות המוקפדות, הקפיצות הלוגיות הרגילות והרמיזות המטושטשות בקפידה יתירה, ניתן למשות אולי איזה שני טיעונים ראויים לענייננו:

א) "כמה שפחות תנודות בלוחות הטקטונים, בבקשה"

ב) "עייפתי. לאור מצב העניינים, נפשי המיוסרת לא תעמוד בחריכות נוספות לאורך זמן"

אם הטיעון הראשון התפרש אצלי כאיזו הרמה להנחתה, ממשפחת ה"די, די, תמשיך!" הרי שהשני ממש ניסה לרמוז לי בגסות על קיומה של איזושהי נקודת אל-חזור - כזו שאחריה הכל משתנה - מן קו פרשת מים שרק מרחיקי רואי חריפים במיוחד נוסח אתנה (לא הכלובית, בתו של זאוס), מצליחים לאתרה - חרף האנדרלמוסיה הרגשית ובניגוד גמור למכאניזם האישיותי.

אני מביט בה, מהרהר בשנית.

במקבץ קצר של כמה משפטים מדודים, אני מחזיר עטרה ליושנה, כלאחר יד, ומציב אותה שוב על הפסים, תוך כדי איון גמור של מסכת הקשקושים המהוקצעים שלה - באק טו סקוור1.

מה זה הסקוור הזה אתם שואלים?

סקוור1 אינו אבסטרקציה פילוסופית, או מושג מעורפל הנועד לבלבל את היוצרות ולהרחיב את מעגליי התסכול והעדר הידיעה - בדיוק להפך - הוא מהות נפרדת, אוטונומית שבלעדיו אין דבר. העובדה שכה קל לשוב לחיקו ולהתמכר למנעמיו, אינה נובעת מיכולות שכנוע נשגבות, או מחולשת דעתו של המתמכר, בדיוק להפך - הוא הגילוי הנעלה ביותר של קדושת הרצון. סקוור1 הוא המקום בו אנו מרגישים בבית - הוא 'האני' המזוקק, שלא עוטה מסכות ולא תובע נימוקים רציונליים כדי להסיט את הזרקור ממופעיו השונים (גם המכוערים שבהם). סקוור1 הוא המקום היחיד המאפשר סימביוזה של מהות והוויה, המתגלה כמעט כשלמות סטואית. רפי השכל, ה'רוחניים' למיניהם, מכנים אותו 'שלום פינימי' אבל הם פוסחים על שני הסעיפים. לעולם לא נצליח לברוח ממנו, לא משנה כמה נשקר, נרדד, נמדר ונתמכר למיתוסים שקריים אודות נורמטיביות, צנעה או שאר מריעין בישין.

קטרזיס.

ואז, כאילו לא ארע דבר, היא שבה ללטף אותי במבט העגלה התועה, זו שאבדה באחו ותרה בעלטה משתקת אחר נתיב הגאולה - בחזרה לחוותו של האיכר הטוב.

האמנם הוא טוב?

התשובה לכך פשוטה, כמעט טריוויאלית: אם קיימת זיקה ברורה בין האיכר לסקוור1, הרי שבהכרח מדובר באיכר טוב. הכי טוב. הכי טוב בשבילי.

וכשהיא חשה בדיוק כך - כשהאמת הזו מציפה וגודשת כל סנטימטר מעוקב בממדי הוויתה - בשבריר שניה היא שוב ניצבת מולי: פשוטה, עירומה, זכה, צחורה, חפה מן הטלאים השקריים שרקמה סביב עצמה.




לפני 14 שנים. 1 בינואר 2010 בשעה 8:10

גברת מערוך שוב בוהה בי במבט מזוגג.
היא לוגמת את קפה הבוקר באי נוחות.
ואז.... הכל בוקע ממנה, בבת אחת, כאילו נורתה מלוע של תותח.
היא עדיין לא מבינה שה'פורקן' המילולי שלה, תמיד יסתיים כפסאדה. תמיד.

למעשה, אפשר לומר במידה רבה של וודאות שמדובר בחוסר שביעות רצון כללי שלה.
עבר מספיק זמן כדי לקבוע נחרצות: ברור שמדובר בריטואל קבוע - מהלך דומה באופן כמעט מכעיס. הטיעונים אמנם עוטים חזות שונה, אבל הבסיס הרעיוני מוביל למקום אחד, כה מוכר.
הקול קול יעקב, והידיים, ידי הגברת. הלא היא גברת מערוך.

לא שיש לי משהו נגד מערוכים, במ'ת שלא. בימים טובים אני אפילו יכול להפיק קורטוב של הנאה
מניתוח מלומד של פתולוגיה פרויידיאנית - כזה המעיד על יכולות קוגנטיביות לא רעות, ומאידך, על כפייתיות חטטנית-למדנית-הגיונית-מתקדמת-נאורה-בורגנית-סדורה, שדווקא חושפת בגסות ובשיטתיות את הכלום-הריק-ההעדר-האיין.

ואז, כאילו בדרך פלא, ההבנה החד משמעית הזו, שלצידה ערך קטרזי מזקק, מזניחה ומייתרת את החיפוש הקדחתני לדפוס, להגדרה, לחיבור בר-קיימא בין מחשבה למציאות, כמעט באופן מוחלט.


אין כאן מקום לאשליות - לא מדובר בתופעה חולפת או סטייה קלה, אלא בתודעה כוזבת מן הזן הארור, כזו שנצרבה לאורך שנים בתוככי הנפש התועה - וכעוף החול - תשוב לתבוע את מקומה תחת השמש.


טוב, לא סיימתי, אבל אוסטרים צריכים לעבוד. גם ביום הראשון של השנה החדשה.

לפני 14 שנים. 27 בדצמבר 2009 בשעה 11:31

End of passion play, crumbling away
I'm your source of self-destruction
Veins that pump with fear, sucking darkest clear
Leading on your deaths construction
Taste me you will see
More is all you need
Dedicated to
How I'm killing you

Come crawling faster
Obey your Master
Your life burns faster
Obey your Master
Master

Master of Puppets I'm pulling your strings
Twisting your mind, smashing your dreams
Blinded by me, you can't see a thing
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master

Needlework the way, never you betray
Life of death becoming clearer
Pain monopoly, ritual misery
Chop your breakfast on a mirror
Taste me you will see
More is all you need
Dedicated to
How I'm killing you

Come crawling faster
Obey your Master
Your life burns faster
Obey your Master
Master

Master of Puppets I'm pulling your strings
Twisting your mind, smashing your dreams
Blinded by me, you can't see a thing
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master

Master, Master, where's the dreams that I've been after?
Master, Master, you promised only lies
Laughter, laughter, all I hear or see is laughter
Laughter, laughter, laughing at my cries
Fix me!

Hell is worth all that, natural habitat
Just a rhyme without a reason
Neverending maze, Drift on numbered days
Now your life is out of season
I will occupy
I will help you die
I will run through you
Now I rule you too

Come crawling faster
Obey your Master
Your life burns faster
Obey your Master
Master

Master of Puppets I'm pulling your strings
Twisting your mind, smashing your dreams
Blinded by me, you can't see a thing
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master
Just call my name, 'cause I'll hear you scream
Master
Master

לפני 14 שנים. 19 בדצמבר 2009 בשעה 13:02

היא משוועת ליחס אותו לא תקבל.
היא מחפשת תשומת לב במקום בו לעולם לא תמצא.
היא מלהטטת במילים כדי לנסות לרכוש הערכה למי שהיא, מה שהיא. כמה מיותר.

קבס.

כנראה זה השלב הזה - שהגולם קם על יוצרו ומנסה להגדיר מחדש את חוקי המשחק.
הסיטואציה הכמעט טראגית הזו, תמיד מזכירה לי את הגל. הגרמני הטוב ההוא, טען שבמעכרת יחסים של עבד-אדון, העבד - זה שנעדר כל קניין, מעמד חברתי וזכויות אלמנטריות, נמצא במצב טוב יותר מזה של אדונו, שכן מתוקף מלאכתו (נגיד, עובד-אדמה או בהקשר שלנו - פרקטיקות מגוונות של סגידה) הוא בא על סיפוקו, ואילו האדון, מאידך, רק זקוק לעבד ולא באמת זוכה לספק את צרכיו האמיתיים, כלל ועיקר.

התפיסה הזו, שהכנועה מגיעה לכדי סיפוק מעצם קיומה של הפרקטיקה ומחלוקת התפקידים הברוכה, כשלמעשה אדונה מוחפץ וזה רק עניין של זמן עד שתתגלנה החוליות החלשות בחומה הבצורה שלו, מאפיינת כמה וכמה "שפחות מקצועיות" פה. מן זן לטנטי כזה שמצייר את עצמו כספרטקוס בפוטנציה, והנה - תכף, כמעט, אוטוטו, עוד רגע, הוא עתיד להפוך מנמלה לזאב, מפודל לרועה-גרמני, ממולי אווז הבית - למפקדת אקה.

אבל לא.

כל מי שמעט בינה בקודקודו מבין היטב שמדובר בקישקוש רבתי שאין למעלה ממנו. מכמה טעמים:

א) לשוק השפחות הצע גמיש לחלוטין. על כן, שפחה שאינה מתפקדת - מוחלפת.

ב) לאדון אמיתי הסיפוק הוא האדנות כערך, לא ככלי המשרת אינטרס רגעי או ארצי.

ג) שפחה שרוצה להעפיל למקום של שוויון או להחליף תפקידים, היא אולי ונילית או מוקה או פונצ'בננה, אבל בהגדרה - איננה שפחה.


אם להמשיך את הרציונל הזה, היא נמצאת כרגע בשלב מאד גבוה של קו המחשבה ההגלי הזה.

קריאת התגר הזו על סדרי בראשית לא מוצאת חן בעיניי. סה טו.

לפני 14 שנים. 3 באוקטובר 2009 בשעה 12:42

היה לה את המבט המצועף הזה: מרוקן, כנוע, חסר אונים, מעורר חמלה, מתחנן, זועק לאמפתיה, אך חשוב מכל - נטול שיירים של פאסון מעושה. במקרה שלה, כנראה שמבט אחד שווה אלף מילים: בשבריר שניה ובתזמון מושלם כל הדיונים האינטנסיביים, ההגיגים הפילוסופים וההתפתלויות הריקות, התנקזו לכדי הבנה חרישית, לקבלה דוממת, לאישור בשתיקה, במבט.

הקשר הלא-קונבנציונלי שלנו התחיל לפני כמה חודשים. יאמר לזכותה שהיא הטיבה לקרוא אותי גם דרך המסכות - הזיהוי שלה היה מדוייק ומהיר להפליא. במפגשים הראשונים, מאד התרשמתי מן העובדה שבת הזוג שלי ובן הזוג שלה, לא ממש הפריעו לה בדרכה לסגוד לי, כבר למן השבוע הראשון. אני מודה, משהו באיון המוסרי הזה, כמו גם בטוטאליות ובטבעיות בה מיהרה להפקיד את צווארה המעודן בידיי האינקוויזיטור שזה עתה נקרה בדרכה, גרם לי לרצות לבתר את נשמתה התועה ביתר שאת. לצד זה, היה לי ברור שהיא ירוקה. לאורך כל ההתנהלות בינינו היא לא פספסה הזדמנות להשחיל רמיזות על היותה סמרטוט בפוטנציה. אולם ככל שהלהג התיאורטי שלה על יחסיי שליטה הלך וגבר, כך התחזק אצלי הרושם שמדובר במישהי שאולי קראה חומר עיוני בנושא, אבל עדיין לא חתכה בבשר החי.

האמת היא שלקח לה דיי הרבה זמן. אבל לא היה לי לרגע ספק שזה יגיע. בד"כ זה קורה להן מהר יותר. במקרה שלה לא היה מקום לספקות - היא מהזן השני של הנרצעות - אלה הזקוקות לקילוף סבלני, ממושך ואינטנסיבי, מן הסוג שעדיין לא ממש השלימו עם נטיותיהן הטבעיות, ולעתים מזומנות מתכסות בנורמטיביות שקרית כעלה תאנה להוויתן האמיתית. משהו בפקטיביות הזו משך אותי. למרות הקשיים הצפויים ידעתי בתוכי שהמהמורות הקרבותלא תהיינה למכשול בילתי עביר, ועל כן בחרתי מראש להתייחס אליהן כפי שמתייחס בדואי לנוף המדברי, בדרכו לאואזיס. גם ללא הקשיים בדרך, היה ברור לשנינו שהיא זקוקה לטיפול מיוחד, כזה שיבנה בהדרגתיות, נדבך אחר נדבך, את היכולת להשיל חסמים מנטאליים, להרוג את האגו, להתנתק ממנגנוני הריסון העצמי, והכל כדי להתבטל אל מולי באופן שלם וסופי.

אינני מתלונן חלילה. הסוג הראשון של הכנועות - המגיעות מעוכות מהבית, אף פעם לא באמת עורר בי עניין אמיתי, שהרי מדובר בשעשוע זמני ובהנאה מוגבלת, וממילא אני אחד שמאבד עניין מהר.

מעטות התחושות המשתוות בעוצמתן להרגשה המלווה רגע מכונן שכזה. כאילו באחת, הפך הברווז הצולע לברבור מפואר: מבט העגלה המשתאה, פינה בטבעיות מקום להתבוננות רכה, נשית ומושפלת. תהליך ההתנתקות הקשה מן השקר האפולוני – הרציונאלי, הנורמטיבי, המחושב והשקול, אל עבר האמת הדיוניסית – היצרית, הבהמית, האמורפית והכאוטית, בהחלט לא היה קל לה, אולם דרך החתחתים הזו, סימלה יותר מכל את הרצון החד-משמעי שלה לשחוט כל פרה קדושה שנצרבה בתודעתה לאורך השנים, בדרכה אל האמת, בדרכה אל עצמה.


המשך יבוא.