צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

סרטן הגדי

כלבים מסתכלים עליך מלמטה
חתולים מסתכלים עליך מלמעלה
חזירים מסתכלים עליך בגובה העיניים

את הבלוג שלי קוראים קודם בלחיצת ]PLAY על הסאונד המצורף
לפני 14 שנים. 28 בנובמבר 2010 בשעה 4:57

כתיבת סיפור, גם אם רק סיפור זימה, היא אומנות לכל דבר.
נניח ויש לכם רעיון לסיפור.
לפני שאתם ניגשים למלאכת הכתיבה אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלה אחת וחשובה מאד לגבי הסיפור שלכם.
מה ישרת הכי טוב את הסיפור שלכם ואת הרעיון מאחוריו?
כתיבה בגוף ראשון?שני? שלישי?
כתיבה ליניארית?
כתיבה בפסקה אחת? כמה פסקאות?
כתיבה בלשון עבר? הווה?
כתיבה בשפה פשוטה? כתיבה בשפה גבוהה?
הסיפור יהיה בהמשכים? סיפור מסגרת אחד? סיפור כמכתב או כסדרת מכתבים?
והדבר הכי חשוב מי הדמות הראשית שתשרת את הסיפור בצורה הכי טובה?
האם הדמות המובילה? האם הדמות המובלת?
כל פרט כזה חשוב.

ניקח לדוגמא את "פוני".
מאחר והרעיון המרכזי שמוביל את הסיפור הוא על החפצה באופן הכי בוטה או כמעט הכי בוטה שאפשר לתאר- הדמות הראשית או המספרת אינה יכולה להיות החפץ עצמו. דבר כזה אינו ישרת טוב את הסיפור. חפץ אינו יכול להיות בעל דעות רעיונות רגשות. זה יסתור את הרעיון הכללי.
כדי להיות בוטה עד כמה שאפשר נמנעתי הפעם כמובן מבחירה מודעת מתאור רגשות והלך נפשי. הן של השולטים במקרה הזה וכמובן הן של החפץ-נשלטת.
השימוש בשפת הווה גם היא מודעת וזאת על מנת ליצור רושם של שגרה, של שום דבר יוצא מהרגיל לא קורה. לכן מדברים של על דברים שוטפים של הבית. מוסך,יציאה לחו"ל וכיו"ב.שיחת חולין של בני זוג בסוף יום עבודה.
אין אינטראקציה בין בני הזוג לבין הנשלטת-חפץ וגם זאת בחירה מודעת כמובן כדי להעצים את תחושת ההחפצה.

שיעור הבא:
על הכתיבה II- דימיון וירידה לפרטים.

מתוקף אישיותה - משובח.

משו ממבטו של הקורא:
אל תיקח אחריות על היצירה. לעולם.
שיגרת?
היא עומדת בזכות עצמה.
ולא בזכותך. ולא בגלל שיקוליך. ולא בגלל נקיטת שפה זו או אחרת.
והקורא?
יש לו את העולם הפנימי שלו שהוא מביא בעת הקריאה.
זה הפרט הכי הכי חושב......

יש למה לחכות ועוד לא מעט ללמוד...
לפני 14 שנים
חניבעל - לא לקחת אחראיות על היצירה?
לא חושב שמסכים עם ההנחה הזו.
יכולה להסביר?
לפני 14 שנים
זאת​(שולטת) - עבודת קודש. אמתין בסבלנות לחלק הבא כי אכן הבעיה הגדולה ביותר של רוב חובבי הכתיבה היא חוסר היכולת להבין איך מתארים נכון, מדוייק,
מעבר לכך, נדמה לי שאזניים ערלות הוא הביטוי המדוייק... ולוואי ואתבדה.
לפני 14 שנים
מתוקף אישיותה - אל לו ליוצר להתחשב בקהל שיבוא לחזות ביצירתו כי אז ההתחשבות הזו 'מסרסת' את מהות היצירה.

הצורך ליצור נובע מתוכך בלי קשר אם יקראו או לא.

ולכן סיפורך , לעניות דעתי, חייב להיות אתה.נטו.

מרגע ששיגרת לעולם -

היצירה תעמוד בזכות עצמה. בלי קשר אליך. יש לה חיים.
ואותה, את היצירה ידונו, יאהבו, ימשמשו, ינתחו, ישתמשו..
אין לך חלק ונחלה ביצירה יותר.

ברגע שהיצירה פוגשת את הקהל, היא מתנתקת ממך.
אז למה אתה בוחר לקחת אחריות על חלק שאתה כבר לא שותף בו?

גם יוצרים צריכים לדעת לשחרר...
לפני 14 שנים
חניבעל - לא מסכים.
קהל הקוראים הוא לא פונקציה כשאני כותב. וסליחה באמת.
היצירה הופכת לישות ולישות הזו יש צרכים.
אני משרת את היצירה ואת האספקטים תארתי במבוא שלמעלה. מה ישרת את היצירה. לא את הקוראים.
אין לי שיקולי רייטינג.
צייר בוחר גוונים שולטים. צבעים.קווי מתאר.
במאי בוחר זוויות צילום. סוגי עדשות.


לפני 14 שנים
יהלום נא - מצויין. אני מוצאת שאצלי הכתיבה נעשית אוטומטית. ז"א הבחירות המודעות שאתה מתאר פה נעשות ללא חשיבה ממשית, אלא כאינסטינקט.
אין ספק שלהבא החשיבה תבוא במודע. מעניין אילו השלכות יהיו לכך.

תודה רבה. אני כל כך נהינת לקרוא אותך!
לפני 14 שנים
חניבעל - מסכים אך זה אינו נכלל ב"תעודת האחראיות" של היצירה.

יצירה היא בהרבה מובנים ראי התקופה, נבכי נפשו של הכותב (כמו שמונה ליזה היא דיוקן של דה וינצי) ולכן נכון היצירה עומדת בעד עצמה.ישות עצמאית אך היוצר הוא חלק בלתי נפרד ממנה.לעולם.
סליחה על ההשוואות ובבקשה מכובדיי אל תתהפכו בקברכם אבל דה וינצי הוא חלק בלתי נפרד ממונה ליזה.
היצקוק הוא חלק בלתי נפרד מורטיגו ופסיכו. וכך הלאה.
שמם הולך בד ובד עם יצירתם. ושוב סליחה על ההשוואה. אל תתהפכו עדיין.
לפני 14 שנים
מתוקף אישיותה - טוב, לא נתהפך :)
ביקשת כל כך יפה..

מכירה את הטענה שהיוצר חלק מהיצירה הואוליהיא בכלל זה הוא.
סוג של פרשנות.
ולעומת זו, ישנה פרשנות אחרת, שאיתה אני מזדהה שאומרת "לנתק".
[הכי בעיתי זה ביצירות ספרותיות שלכאורה מתבססות על ביוגרפיה אישית ועדין...]

וזה ששמם הולך בד בד עם יצירותיהם זו תוצאה של אינטרסים וזה כבר שייך לתחום אחר...
לפני 14 שנים
יהלום נא - זה לא רק אינטרסים. בשני המקרים שחניבעל ציין, בטח לא במקרה, מדובר על אמנים ש"השתילו" עצמם לתוך יצירותיהם.
היצ'קוק היה מופיע, כניצב חסר משמעות, בכל סרט שביים.
דה וינצ'י השתמש לא אחת בפורטרט העצמי שלו בדמויות שהנציח במכחולו...

היוצר הוא חלק בלתי נפרד מהיצירה, גם אם היא עומדת ברשות עצמה.
לפני 14 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - עשית לי את היום בכך שכתבת את זה.
לפני 14 שנים
מישלי - יכול להיות שיש כאלה שמה שכתבת רלוונטי עבורם... אותי, הדרכה כזאת, רק חוסמת.

כשאני כותבת, פנטזיה או תיעוד, זה פשוט פורץ ממני, בלי חשיבה, בלי תכנון, בלי רפלקציה, בלי ביקורת עצמית, זה כותב את עצמו.
לעיתים רחוקות, כשאני עושה הגהה ומסדרת את המשפטים, אני עלולה למצוא את עצמי עושה סדר גם בגופים או במשהו אחר, אבל זה רק בדיעבד ובצורה מאד מינורית (רק כדי לתקן ולהיות מובנת).

אבל זו רק אני.
אני בהחלט יודעת, שיש אנשים שהדרכה כזאת תעשיר אותם ותהיה להם נכונה.
לפני 14 שנים
חניבעל - מעולם לא התיימרתי להכתיב הוראות לביצוע נכון.
כמו כל סוג אחר של אומנות, אין נכון ולא נכון.
זאת רק הפרשנות שלי.
זאת הדרך שלי.
לפני 14 שנים
מישלי - אני יודעת, לזה התכוונתי...

סליחה אם נשמעתי פוסלת.
לפני 14 שנים
חניבעל - חלילה .non taken
לפני 14 שנים
מישלי - מה שכן... צריך למצוא דרך להרגיל אותך להגיב לתגובה.
כי ככה אני לא מקבלת התראה למייל ולא יודעת שהגבת לי... וצריכה לבוא לחפש, ולהוסיף לך כמות צפיות בבלוג שעלולה לגרום לך לחשוב, שאתה תותח מוערץ...

}{
לפני 14 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י